مراقبت های تاتو

چگونه از تاتو جدید خود مراقبت کنیم؟

​مراقبت از تاتو جدید درست بعد از انجام آن باعث ماندگاری بالاتر و بهبودی آن می شود. بانداژی را که تاتو آرتیست روی ناحیه ی تاتوی شما قرار داده است را حداقل تا چند ساعت پس از انجام آن روی پوست خود نگه دارید و بعد به آرامی آن را بردارید. محل را با آب ولرم و صابون ضد باکتریایی بشویید و سپس پوست خود را خشک کنید. با مرطوب و تمیز نگه داشتن پوست خود، دور ماندن از نور خورشید، و اجتناب از خارش طراحی جدید، تاتوی شما به طرز بسیار خوبی بهبود خواهد یافت و زیبایی اش را تا مدت ها حفظ خواهد کرد.

توصیه‌هایی برای مراقبت از تاتو ​​جدید

قسمت اول: مراقبت از تاتو در روز اول

1. به توصیه ی تاتو آرتیست خود گوش دهید :

او به شما توضیح خواهد داد که بلافاصله پس از تاتو چه کار ها و مراقبت هایی لازم است انجام دهید، پس سعی کنید از دستور های او پیروی کنید. روشی که تاتو آرتیست ناحیه ی تاتو شده را بانداژ می کنند، ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد؛ بنابراین توصیه آن‌ها را انجام دهید تا مطمئن شوید که تاتو درست درمان می‌شود. دستور العمل‌های ارائه‌ شده را روی یک تکه کاغذ بنویسید و یا آن‌ها را روی گوشی خود تایپ کنید تا فراموش نکنید.

2. پوشش را به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی ناحیه نگه دارید :

زمانی که تاتو جدید شما تکمیل شد، تاتو آرتیست این ناحیه را تمیز خواهد کرد، از پماد ضد باکتری استفاده می‌کند و آن را با یک باند یا پلاستیک پوشش می‌دهد. وقتی که اتاق تاتو را ترک می کنید، ممکن است در برابر برداشتن آن وسوسه شوید اما توجه داشته باشید که این باند برای محافظت از محل در برابر خاک و باکتری باند پیچی شده است. و حداقل 3 ساعت آن را روی پوستتان تحمل کنید.

  • از آنجا که تاتو آرتیست ها هر کدام روش‌های مختلفی برای پیچیدن تاتو دارند، از او بپرسید که چه زمانی برای برداشتن آن را به شما توصیه می کنند. ممکن است برخی از تاتو آرتیست ها به دلیل روش یا مواد خاصی که استفاده کرده اند، به هیچ وجه پوست را نپوشانند.
  • اگر شما باند را بیش از آنچه که او پیشنهاد می‌کند، باز بگذارید، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستید و جوهر تاتو نیز ممکن است خونریزی داشته باشد.

پوشش تاتو جدید

3. قبل از این که پانسمان را بردارید، دستان خود را بشویید :

شستن دست‌ها قبل از این کار به جلوگیری از آلوده شدن پوست شما به هنگام لمس کردن آن کمک خواهد کرد. برای از بین بردن آسان تر این باند می‌توانید از آب‌گرم استفاده کنید تا از مسدود کردن نوار چسب به پوست شما جلوگیری شود. بانداژ را آهسته و با احتیاط بیرون بکشید تا به تاتو جدید خود صدمه نزنید.

  • چسب استفاده‌شده رو دور بیندازید

4. ناحیه را با آب ولرم و صابون ضد باکتریایی بشویید :

به جای آن که تاتو را کاملا” زیر آب بگیرید، دستان خود را خیس کنید و روی ناحیه بکشید. از یک مایع ملایم آنتی باکتریال و عاری از رایحه‌ یا صابون آنتی باکتریال استفاده کنید و به آرامی با انگشتان خود روی ناحیه بکشید تا هر نوع لخته ی خون یا رنگ تاتو از روی پوستتان پاک شود. این کار به جلوگیری از پوسته پوسته شدن کمک می کند.

  • از هیچ لیف یا اسفنجی برای شستشوی تاتو جدید استفاده نکنید؛ چون ممکن است باکتری آن ها منتقل شود. تا زمانی که تاتو به طور کامل التیام پیدا نکرده از این وسایل استفاده نکنید.
  • از بردن تاتو به زیر آب جدا” خودداری کنید. جریان آب شیر ممکن است برای تاتو شما بیش از حد شدید باشد.

5. بگذارید تاتو در معرض هوا خشک شود و یا با حوله کاغذی تمیز خشکش کنید :

اگر چه بهتر است بگذارید بعد از تمیز کردن تاتو، هوای مرطوب پوست شما را خشک کند، اما هم چنین می‌توانید از یک حوله کاغذی تمیز و خشک استفاده کنید تا به آرامی آن را پاک کنید و کاملا” خشک شود. از مالیدن حوله کاغذی به پوستتان خودداری کنید تا پوستتان آزرده نشود.

  • حوله معمولی می‌تواند باعث تحریک تاتو شود و یا باعث شود که پرز های کوچک در آن‌ها گیر کند، بنابراین بهتر است که تنها از یک حوله کاغذی برای خشک کردن استفاده کنید.

6. از یک کرم ضد باکتریایی و بدون رایحه استفاده کنید :

به محض اینکه تاتوی شما کاملا” خشک شد، مقداری پماد مرطوب کننده ( ترجیحا” کرم مناسب بعد از تاتو ) روی ناحیه بمالید. دقت کنید که تنها یک لایه بسیار نازک استفاده کنید و آن را به آرامی نوازش کنید تا اینکه توسط پوست جذب شود. اگر مطمئن نیستید از چه نوع پمادی استفاده می‌کنید، از تاتو آرتیست خود بپرسید که چه چیزی را برای پوست شما توصیه می‌کند. ​

  • از محصولات نفتی مانند وازلین یا نئوسپورین استفاده نکنید؛ چون این محصولات بسیار سنگین هستند و ممکن است منافذ را مسدود کنند.​
  • زمانی که تاتو تمیز و مرطوب است، از پانسمان کردن مجدد آن خودداری کنید.

قسمت دوم: مراقبت از تاتو جدید جهت بهبودی ​

1. هر روز ناحیه ی تاتو جدید را بشویید و مرطوب کنید تا زخم‌های دلمه بسته شده از بین بروند :

شما باید شستشو با صابون آنتی باکتریال و آب ولرم را ۲ – ۳ بار در روز تا زمانی که کاملا” التیام پیدا کند، ادامه دهید. بهبودی کامل، بسته به اندازه و محل تاتو می‌تواند از ۲ تا ۶ هفته طول بکشد.

  • در حالی که مرطوب کردن مهم است، مراقب باشید که پوستتان را غرق لوسیون ها نکنید و تنها یک لایه ی نازک از آن کافی است.
  • شستن با یک صابون ملایم و بدون رایحه را ادامه دهید.

2. از خاراندن و برداشتن زخم خودداری کنید :

همانطور که تاتو جدید رو به بهودی است، زخم ها شروع به دلمه بستن می کنند که طبیعی می باشد. اجازه دهید زخم‌های دلمه شده خودشان خشک شوند و سعی نکنید با برداشتن یا خراشیدن زخم‌های دلمه شده روند بهبودی را تسریع کنید. این باعث می‌شود که زخم‌ها خیلی زود از هم جدا شوند، که می‌توانند سوراخ‌ها یا لکه‌های روشنی را روی تاتو به جا بگذارند.

  • پوست خشک، یا پوسته پوسته شده می‌تواند بسیار خارش‌دار شود؛ اما خراش دادن بر روی ناحیه تاتو ممکن است باعث زخم‌های دلمه شده شود.
  • اگر مشکل ادامه داشت می توانید مصرف پماد مرطوب کننده را ادامه دهید.

استفاده از کرم مراقبتی بعد از تاتو جدید

3. از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید :

اشعه ی خورشید ممکن است باعث شود پوست شما تاول بزند و مقداری از رنگ‌های تاتوی شما را سفید کند. به همین دلیل بهتر است که آن را از نور خورشید تا حداقل ۳ تا ۴ هفته پوشش دهید تا التیام اولیه حاصل شود.

  • وقتی که تاتو جدید شما خوب شد، می توانید برای محافظت از آن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

4. از فرو بردن تاتو در آب خودداری کنید :

تا وقتی که تاتوی شما کاملا” بهبود پیدا کند از شنا کردن در استخر و اقیانوس و قرار گرفتن در وان حمام خودداری کنید. قرار گرفتن تاتو جدید در آب به کلی می‌تواند جوهر را از پوست شما بیرون بکشد و به ظاهر تاتو آسیب برساند. آب ممکن است شامل خاک، باکتری و یا مواد شیمیایی دیگری باشد که می‌تواند تاتو شما را آلوده کند.

پرهیز از فرو بردن تاتو جدید در آب

  • تا زمانی که تاتو به طور کامل بهبود پیدا نکرده است بهتر است این کار را انجام دهید.

5. لباس‌های تمیز و گشاد بپوشید تا پوستتان آزرده نشود :

سعی کنید لباس‌های تنگ یا محدود کننده را بر روی این ناحیه نپوشید، به خصوص در ابتدا. همانطور که تاتوی شما خوب می‌شود، ممکن است خون اضافی ترشح شود یا جوهر تاتو مقداری پس بزند که همین باعث می شود لباس شما به آن ناحیه بچسبد. اگر این اتفاق بیفتد جدا کردن لباس از پوست، هم دردناک است هم ممکن است فرم تاتویی که تازه شکل گرفته را تغییر دهد.

  • اگر لباس شما به ناحیه ی تاتو چسبید آن را نکشید. ابتدا منطقه را با آب مرطوب کنید، تا لباس بدون اینکه به پوست شما آسیب بزند، کنده شود.
  • لباس‌های تنگ از دریافت اکسیژن کافی جلوگیری می‌کنند در حالی که اکسیژن برای روند التیام ضروری است.

6. برای انجام ورزش های سخت تا بهبودی کامل صبر کنید :

اگر آن تاتو ناحیه سطحی بزرگی را پوشش دهد یا در نزدیکی مفاصل شما ( مانند آرنج و زانو ) قرار داشته باشد، اگر پوست مجبور به حرکت زیاد در طول فعالیت فیزیکی شود، ممکن است بهبود طولانی‌تر شود. حرکت سنگین باعث می‌شود که پوست آزرده شود و روند التیام را طولانی‌تر کند.

  • اگر شغلی دارید که شامل فعالیت‌های فیزیکی مانند رقص است، اطمینان حاصل کنید که بعد از بهبودی کامل سراغ کارتان بروید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *