طرح تاتو

نماد های پر کاربرد در تاتو و معنای آن ها

این مقاله در مورد برخی از نماد های پر استفاده و پر کاربرد در تاتو مانند لنگر، فرشته، قلب، عقاب، خرس و … است و این که هر کدام از آن ها به چه معنا و سمبل چه چیزی هستند، اشاره می کند؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

نماد لنگر در تاتو

این سمبل حدود ۲۰۰ سال است که متداول شده و ترکیبى از مدرن و سمبل هاى باستانى است که به سال هایى قبل باز می گردد. تاتوی غربی این نماد به دریا نوردان منصوب شده و پر طرفدار ترین طرح نزدِ آن هاست. بسیار ى از دریا نواردان پس از عبور از اتلانتیک یک لنگر بر روى خود تاتو می کنند. این طرح قالبا” با طرح های دیگر ادغام می شود و برای نظامیان پایه ی بسیاری از طرح هاست. پری دریایی و کشتی متداول ترین طرح هایی هستند که در کنار این نماد به کار می روند. ریشه ی این طرح مانند طرح ماهی به کلیسای مسیحیت باز می گردد. از کشتی و لنگر در تاریخ به عنوان نگهبانان باد یاد شده است.

تاتو لنگر

 

نماد فرشته در تاتو

سمبلی مذهبی است به شکل یک مرد با بال که وظیفه اش انتقال کلام خدا به بشر است. نشان دهنده ی اراده ی الهی و پیام آور خداست و واسطه ای بین دنیای مادی و معنوی است. این نماد در عقاید اسلامی، یهودی و مسیحی به گونه های مختلف وجود دارد. ریشه ی آن یونانی است به معنای پیام آور !در انجیل مسیحیان نه تنها به عنوان پیام آور بلکه به عنوان حافظ و یا مجازات کننده آورده شده که اراده ی خدا را پیاده می کند. شمشیر و شیپور از جمله اشکالی هستند که با فرشته همراه می شوند. در زمان رنسانس فرشتگانی با صورت های پسر بچه ظاهر، به عنوان طرح تاتو سمبلی از فداکاری، معنویت، اعتقاد و رابطه با خداست.

تاتو قلب

سنبل جهانی مونث که عموما” جهت ابراز عشق به کار می رود؛ طرحی کلاسیک که به شکل یک مثلث معکوس است. نزدیک به صد سال است که این طرح متداول شده. در جنگ جهانی برای اولین بار از قلب هایی که خاری به دور آن ها پیچیده شده بود، استفاده شد که  یادآور این باشد که سربازان برای کسی می جنگند که دوستش دارند و از آن ها دور است. قلب تیر خورده سنبلی از انرژی هدایت شده است و نفوذ را القا می کند و نشان دهنده ی نیش ناخوشایند عشق است. ستاره و قلب سنبلی از خوشحالی و موقعیت های مطلوب است.

استفاده از پرچم کشورها به شکل قلب نشان دهنده ی عشق به میهن است. قلب طلایی نمادی است از خود آگاهی و این که تو با همه هستی یکی هستی. قلب سیاه نشان دهنده ی غم و تاریکی های روح است. در سال 1997 قلب سفید به عنوان سنبل جهانی پرستاری انتخاب شد.

تاتو قلب

تاتو عقاب

یک سمبل باستانی است که عموما” توسط مرد ها مورد استفاده قرار می گیرد. نفوذ این روح در تاتوی آمریکایی غیر قابل انکار است. در بسیاری از تاتو های نظامی و وطن پرستانه از نقش عقاب استفاده می شود، یونانیان و پارسیان آن را همانند خورشید مقدس می شمردند. توانایی پرواز و فرود عقاب بر فراز کوهستان ها او را نمادی از آزادی و رهایی روح ساخته است. در افسانه ها عقاب خدای خورشید و سمبلی از نور و قدرت است. این نماد همراه با عناصر آتش و آب سمبلی از قدرت معنوی و شجاعت است و در کنار مار سمبلی از کشمکش. همان طور که شیر پادشاه زمین است؛ عقاب حکمران آسمان هاست.

پادشاهان مدت های مدید به عنوان سمبل قدرت بر روی سلاح های خود از آن استفاده می کردند. هر چند آن ها این خصوصیت بارز عقاب را که تنها یک بار در طول عمرش جفت گیری می کند را نادیده می گرفتند. در فرهنگ آمریکایی نحوه باور بر این بود که دعاها بر روی بال های عقاب به سوی خدای خورشید حمل می شود. در روابط زناشویی زنان به عنوان سمبلی از غرور و دوستی یک پر عقاب به همسرانشان هدیه می دهند. در جنگ های اخیر اروپایی، عقاب سمبل بی باکی نازی های آلمان بود.

خرس

در فرهنگ اروپا، آمریکای شمالی و اسطوره های آسیایی به کار می رود که نه به علت تنوع آن ها بلکه به دلیل شخصیت منحصر به فرد آن هاست. محدوده های اکولوژی آن ها مانند انسان هاست. هنگامی که انسان ها از غار ها برای پناهگاه استفاده می کردند مجذوب شباهت های خود با این حیوان شدند. انسان ها احترام خاص به قدرت خرس، خشم او و شکارگریش قائل هستند. غریزه حفاظت خرس ماده از توله هایش به عنوان ارزشی قابل تحسین بود. در شمنیسم خرس سمبلی معنوی است و دیدن آن را در خواب نشان دهنده ی راه معنوی می دانستند، دندان و چنگال های این حیوان بر انگیزاننده ی قدرت خرس در فرد است.

باستانیان بر این عقیده بودند که خرس طی خواب زمستانی آگاهی کسب می کند. شمنیسم از آن به عنوان بیدار کننده ی قدرت ناخودآگاهی یاد می کند. برای سلتی ها جنگجویی بزرگ محسوب می شد و سمبلی از دریات های غیبی، قدرت، تنهایی و توجه به جنبه های علمی زندگی است. برخی معتقد بودند زبان بش را می فهمد. در اسطوره های کره ی شمالی آمده که خرس می تواند آرزوی انسانی که صد روز در معرض تابش نور آفتاب قرار نگرفته باشد را برآورده کند.

پروانه

به معنای نیروی زنانه در تاتو استفاده می شود و طرحی کاملا” زنانه است. به علت عمر کوتاهش در باستان آن را سمبلی از گذرایی می دانستند. پرواز پروانه از گلی به گل دیگر در پی شهد و زیبایی فیزیکی اش آن را همسان با جنبه های مصنوعی و غیر پایدار روح آدمی کرده است. از دید یونانیان با بیرون آمدن هر پروانه از پیله یک روح بشر نیز دمیده می شد. پروانه به عنوان سمبلی از تبدیل و زایش است. به اعتقاد باستانیان روح توسط پروانه ها از زمین به بهشت منتقل می شد. آگوستیس، امپراطور روم آن را به عنوان سمبل شخصی اش بر گزید. در ژاپن به علت آمادگی پروانه برای پرواز پس از صرف زمان طولانی در پیله و گشایش بال های تازه اش از آن به عنوان سمبلی از دختران جوان به نشانه ی زیبایی و وقار و پذیرش تغییر به عنوان امری شادی آور و نه تراژدیک یاد می شود. در چین به عنوان سمبلی از همسریابی است.

تاتو پروانه

تاتو اژدها

هم مورد استفاده ی مردها و هم زن هاست. نشان دهنده ی تاثیر ژرف فرهنگ 200 ساله ی ژاپن و چین در تاتوی غرب است. نمایانگر چهار عنصر آب، آتش، باد و زمین  و چهار جهت جغرافیایی است.

سمبلی از آب، زمین، دنیای زیر زمین و آسمان است. طبیعت پرورش می دهد و ویران می کند درست مانند اژدها؛ این نماد زاییده ی تخیل بشر است. در چین سمبلی از قدرت امپراطوری و مافوق طبیعی بودند که در بهشت سکنی می گزیدند. مانند ابرهای باران زا می چرخیدند و باعث ریزش باران می شدند. این نماد آن قدر با فرهنگ چینی ادغام شده که آن را از اجداد چینی ها می دانند. در ژاپن یکی از امپراطوران اعلام کرد که اصل و نسبش به اژد های قدرتمند باز می گردد که این مسئله موجب ظاهر شدن این نماد بر لباس های امپراطوری شد که نشانه ی قدرت محافظه گرایانه ی اژد ها و قدرت پایدار امپراطوری بود.

بعضی از اژدها ها نگهبان گنج و برخی دارای ماموریت های خاص هستند. گاهی مروارید های آگاهی به دست داشتند و یا جواهرات جادویی دیگر که قدرت های عظیم به صاحبانشان اعطا می کردند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *