تاتو صورت

تاتو چیست؟ انواع تتو و روش های انجام هاشور ابرو

تاتو – تتو (خالکوبی) چیست؟

قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم. انجام تتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد.

انواع تتو

تاتو انواع مختلف و كاربردهاي متنوعي دارد . مي توان از يك منظر تتو را تنها روشي براي تزيين، نشان دادن وابستگي شخص به گروه يا عقيده اي خاص، تنوع طلبي، آرايش دائمي و… دانست؛ اما از منظري ديگر مي توان تاتو (تتو) را راهي براي پوشاندن و از بين بردن نقايص مختلف مانند نقايص مادرزادي يا اكتسابي دانست. اگر چه در ايران تتو كردن، حتي از نگاه يك روش درماني باز هم توسط پزشكان انجام نشده و يا بسيار به ندرت انجام مي شود، اما نمي توان منكر فوايد درماني تتو براي افراد نيازمند شد.

تاتوي ( تتو )  لب

تاتوي لب روشي درماني براي رفع نقص افرادي است كه به دلايل مادرزادي يا اكتسابي “خط لب” خويش را از دست داده اند. به طور مثال در افراد “لب شكري” پس از درمان نقص اصلي، مي توان از تتو كردن براي ترميم “خط لب” بهره برد.

تاتوي ( تتو ) ابرو

تاتوي ابرو نيز كاربردي درماني براي افرادي كه به دلايل مختلف ابروي خويش را از دست داده اند يا دچار نقص مادرزادي هستند، محسوب مي شود و از بارزترين نمونه هاي آن مي توان به بيماراني اشاره كرد كه بر اثر “شيمي درماني” ابروي خود را از دست داده اند.

تاتوي ( تتو ) چشم

تاتوي چشم نيز براي رفع نقص هايي چون افتادگي چشم، افتادگي پلك ، آسيب و جراحت و … به كار مي رود.

هاشور ابرو چیست ؟

هاشور ابرو ، طراحی خطوط بسیار ظریف و کوتاه ، به صورت کاملاً طبیعی مطابق با رویش مو های ابرو می باشد. هاشور ابرو به دلیل طبیعی بودن روش مناسبی جهت ازبین بردن عیوب ابرو، قرینه سازی ابرو، ایجاد موهای پراکنده می باشد. هاشور ابرو یک تکنیک است که توسط دستگاه های تاتو قدیمی نیز قابل اجرا است ولی با دستگاه های جدید، به صورت زیباتر و طبیعی تر انجام می شود و در اکثر موارد زمانی که هاشور ابرو به اصطلاح جا می افتد تشخیص مرز بین هاشور ابرو و ابروی خود شخص به سختی صورت می گیرد.

انواع مدل هاشور ابرو :

1. هاشور خطی ابرو (هاشور ابروی کلاسیک)

در این روش تمام خطوط هاشور به سمت بالا هستند ولی در قسمت انتهای ابرو به سمت دم ابرو خمیده می شوند. در شکل زیر فرمت کلی هاشور خطی ابرو را می توانید مشاهده کنید. این نوع کسانی نوع ابروی اسپرت را دوست دارند بسیار مناسب است.

هاشور کلاسیک

2. هاشور دو بعدی ابرو (هاشور ابروی دخترانه)

در روش “هاشور دو بعدی ابرو” درابتدای ابرو تمام خطوط هاشور رو به بالا هستند که به سمت دم ابرو خمیده می شوند و در انتهای ابرو خطوط هاشور رو به پایین زده می شوند. در شکل زیر فرمت کلی هاشور دو بعدی ابرو را می توانید مشاهده کنید. این نوع ابرو برای کسانی که دوست ندارند زیر ابرو خط بیفتد و یا جهت ابروهایشان رو به پایین است بسیار مناسب می باشد.

هاشور دو بعدی- تتو دخترانه

3. هاشور سه بعدی ابرو

در این روش خطای دید را در ابروی فرد ایجاد میکنند که در اصطلاح به آن هاشور سه بعدی ابرو میگویند و ابرو را برجسته نشان می دهند. در این روش در ابتدای ابرو تمام هاشورها به سمت بالا زده می شوند ولی در قسمت انتهای ابرو هم از جهت بالا و هم از جهت پایین زده می شوند به صورتی که در انتهای ابرو شکلی شبیه به یک فلش دیده شود. در شکل زیر می توانید فرمت کلی هاشور سه بعدی ابرو را ببینید . این ابرو برای کسانی که ابروهایشان رو به بالاست ولی کم پشت است بسیار مناسب می باشد.

هاشور سه بعدی

4. هاشور هایلایت

در این روش از دو رنگ روشن و تیره استفاده می شود و ایجاد سایه را در ابرو به وجود می آورد. در این روش بر روی تتو یا هاشور قدیمی که رنگ تیره دارد با رنگ روشن هاشور زده می شود که این امر باعث روشن شدن کلی ابرو و تغییر ظاهر تاتوی ابروی قدیمی می شود. (این نوع هاشور برای کسانی که قبلا” تتو ابرو انجام داده اند و الان می خواهند روی تتو قدیمی، هاشور ابرو بزنند بسیار مناسب است.)

انواع روش های انجام تاتو و هاشور ابرو به ترتیب ماندگاری :

1. تاتو به روش قدیمی :

در این نوع تتو، رنگدانه ها در عمق بیشتری از پوست قرار می گیرند که این امر باعث ماندگاری زیاد این نوع تاتو ها می شود. رنگ این نوع تاتو ها معمولا بسیار تیره است و تاتو ابرو دارای قاب کامل می باشد که این امر باعث می شود ابرو حالت طبیعی خود را از دست بدهد. تتو به روش قدیمی بیشتر از بقیه روش های تاتو درد دارد. این نوع تتو نسبت به بقیه روش ها بیشترین ماندگاری را دارد ولی به دلیل استفاده از رنگ های حاوی سرب و مسائل بهداشتی و انتقال بیماری استفاده از این روش تتو را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

2. تاتو و هاشور ابرو به روش میکروپیگمنتیشن :

تاتو به روش میکروپیگمنتیشن مبتنی بر اصول علمی و دستگاه های استاندارد و وسایل یکبار مصرف استریل است. در این نوع روش، رنگ مانند دانه‌هاي مو و در جهت رويش موهاي ابرو روي پوست مي‌نشيند و تارهايی مانند مو با سوزن نازكي داخل ابرو كشيده مي‌شوند كه خيلي هم پررنگ و مشخص نيستند بلكه رنگي طبيعي دارند که این امر باعث می شود ابرو حالت طبیعی خود را حفظ کند. تتو به این روش بدون درد و خونریزی است ولی ماندگاری این نوع تتو از تاتو قدیمی کمتر است. تتو به روش میکروپیگمنتیشن در حوزه پزشکی دارای کاربرد های فراوانی مانند ویتیلیگو، بازسازی هاله سینه پس از عمل، جراحی، ترمیم اسکارها، آرایش دائم پس از شیمی درمانی، ترمیم لب شکری، هاشور سر، علامت گذاری در رادیوتراپی و … می باشد. این نوع تاتو در حدود 6 تا 24 ماه بستگی به نوع پوست دوام دارد. در این روش از دستگاه میکروپیگمنتیشن با کارتریج های یکبار مصرف و رنگ های تست شده استفاده می شود و همین امر باعث بالا رفتن ایمنی و بهداشت کار می شود.

تاتو و هاشور ابرو به روش میکروپیگمنتیشن

3. تاتو و هاشور ابرو به روش میکروبیلدینگ :

میکروبلدینگ ابرو روشی است که با استفاده از قلمی دستی (غیر ماشینی) که بلید به ون متصل می شود انجام می گیرد. بلید یک ردیف از سوزن های چیده شده در کنار هم که ظاهری تیغ مانند دارد و به وسیله آن رنگ به داخل پوست به صورت خط های هاشور وارد می شود. مزیت این روش به دیگر روش ها ایجاد خط ها و هاشور بسیار طبیعی و ظریف است.
میکروبلدینگ ماندگاری کمتری نسبت به میکروپیگمنتیشن دارد زیرا کمی سطحی تر از میکروپیگمنتیشن کار می شود و البته همین امر باعث ظرافت بیشتر آن است. این نوع تاتو دوام بسیار پایینی دارد و برای کسانی که به دنبال تتو موقت هستند مناسب می باشد. این روش هم مانند روش دوم دارای ایمنی و بهداشت بالایی می باشد.

تتو و هاشور ابرو به روش میکروبلیدینگ

تتو به روش ميكروپيگمنتيشن چه فرقي با تتو معمولی دارد؟

ميكروپيگمنتيشن روشي تقريبا” مشابه تتو به شكل سنتي دارد، با اين تفاوت كه در اين روش، رنگ مانند دانه‌هاي مو و در جهت رويش موهاي ابرو روي پوست مي‌نشيند و تفاوت آن با تاتوهاي قديمي اين است كه ديگر يك كادر پررنگ و ناجور وجود ندارد، فقط تارهايی مانند مو با سوزن نازكي داخل ابرو كشيده مي‌شوند كه خيلي هم پررنگ و مشخص نيستند بلكه رنگي طبيعي دارند. تفاوت پيگمنت با تتو در روش اجراي آن، همچنين بدون درد و خونريزي بودن آن است كه درنتيجه التهاب كمتري در افراد ايجاد مي‌كند. در گذشته فردي كه تاتو انجام مي‌داد ممكن بود تا مدت‌ها از فعاليت‌هاي روزانه خود دور شود يا نتواند در اجتماع ظاهر شود ولي در اين روش، بسته به نوع پوست و ويژگي‌هاي بدن افراد، التهاب و زخم بسيار كم است. همان طور که در بالا گفته شد در پيگمنت به دليل استفاده از كارتريج‌هاي يكبار مصرف و رنگ‌هاي تست شده، ايمني و بهداشت كار بسيار بالا و خطر انتقال بيماري بسيار كم است. با توجه به ظريف بودن سوزن‌هاي اين دستگاه، درد حاصل از اين كار به‌شدت كاهش يافته است و مي‌توان به جرات، كلمه پيگمنت بدون درد را به كار برد.

از تاتو به روش ميكروپيگمنتيشن در حوزه آرايش چه استفاده‌هايي مي‌شود؟

بهبود ظاهر پلك‌ها، اضافه كردن يا جايگزين كردن ابروها، بهبود خط لب، خط چشم دائمي، تقويت مژه براي مژه‌هاي كم پشت، قرينه‌سازي ابروها، لك‌هاي ماه گرفتگي، ناهنجاري‌هاي مويرگي خوش‌خيم، مخفي كردن قسمت‌هاي بي‌مو در بيماران داراي جاي زخم روي فرق سر، بازسازي هاله سينه و آرايش چشم براي افرادي كه به مواد آرايشي آلرژي دارند از مواردي است كه مي‌توان از ميكروپيگمنتيشن كمك گرفت. در حوزه آرايش دائم براي موارد زير می‌توان از این روش استفاده کرد:

  • طراحي و قرينه‌سازي ابرو با تكنيك‌هاي مختلف به عنوان مثال هاشور ابرو، سايه ابرو و . . .
  • خط چشم دائم پلك بالا يا خط مژه دائم پلك بالا، خط چشم پلك پايين، سايه چشم پلك بالا و پايين كه در اصطلاح عموم به آن هاشور خط چشم يا هاشور مژه هم گفته مي‌شود.
  • ميكروپيگمنتيشن رژلب و خط لب يا در اصطلاح هاشور رژلب جهت قرينه‌سازي لب يا حجيم‌سازي لب. گاهي از آن براي از بين بردن سفيدي بيش از حد لب‌ها هم استفاده مي‌شود. با این روش مي‌توان سياهي دور لب‌هاي افراد را نيز از بين برد.
  • كاربرد ديگر از بين بردن جاي بخيه، از بين بردن لك‌ها يا اسكارهاي پوستي است. در واقع با این روش مي‌توانيم دقيقا” رنگ پوست مدل را ساخته و در قسمت‌هايي از پوست كه از نظر رنگ ناهمگون است كار كنيم، به عنوان مثال برای از بين بردن ماه گرفتگي.

برای تاتو به کجا مراجعه کنیم؟

براي انجام تتو به روش ميكرو‌پيگمنتيشن بايد به مراكز آرايشي مجاز كه هم دوره‌هاي آموزشي لازم را گذرانده‌اند و هم دستگاه‌هاي پيشرفته دارند، مراجعه كنيد. حتما” از تاتو کار خود بخواهيد گواهي آموزشي خود را به شما نشان دهد و از مجاز بودن رنگ و دستگاهی که استفاده می‌کند و گواهي وزارت بهداشت او مطمئن شويد.

تتو کار حرفه ای

ماندگاری تاتو یا هاشور ابرو ، تاتو خط چشم و تاتو لب چقدر است؟

1. دوام تتو ابرو و هاشور ابرو

هیچ وقت نمی توان زمان دقیقی برای دوام تتو یا به طور خاص هاشور ابرو گفت و تاریخ انقضا دقیق اعلام کرد. بر اساس تجربه نشان داده شده ماندگاری تاتو یا هاشور ابرو حدود یک سال است. عمق کاشت رنگ، نور آفتاب، شرایط فیزیکی بدن و…. تماما” بر ماندگاری تاتو نقش مهمی ایفا می کند اما اصولا” هر چه رنگ تیره تر باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت ولی امکان این هست که استفاده از رنگ تیره ظاهر طبیعی فرد را از بین ببرد.

2. دوام تاتو خط چشم و خط مژه

تتو خط چشم و خط مژه معمولا تا آخر عمر باقی می ماند و شاید بعد از چندین سال کمی کمرنگ تر شود و نیاز به ترمیم پیدا کند.

3. دوام تاتو خط لب و رژ لب

تاتو خط لب و رژ لب بین 6 ماه تا یکسال ماندگاری دارد و بعد از این دوره نیاز به ترمیم پیدا می کند البته نوع پوست و رنگ انتخاب شده نیز بسیار اهمیت دارد هر چقدر رنگ انتخاب شده پر رنگ تر باشد تتو ماندگارتر است. البته تجربه ثابت کرده که تتو خط لب ماندگارتر از تتو رژ لب است .

تاتو نیاز به چند جلسه ترمیم دارد؟

حداقل زمان بین دو جلسه تتو 14 روز و حداکثر 30 روز می باشد. با توجه به اینکه پوست افراد دارای تنوع زیاد می باشد امکان تکرار جلسات  تاتو در هر شخص متفاوت است. نکته مهم این است که دفعات ترمیم در هاشور ابرو و هاشور خط چشم و هاشور خط مژه کمتر از هاشور خط لب یا رژلب است به خاطر نازک بودن بافت مخاطی لب تعداد دفعات ترمیم در تتو لب بیشتر است.

تاتو (ابرو، چشم، لب و …) در دوران بارداری (حاملگی) و شیردهی :

در دوران حاملگی به خاطر تغییرات هرمونی و همین طور رقیق شدن خون احتمال کم رنگ شدن یا محو شدن تتو (هاشور ابرو ، سایه ابرو، تتو خط چشم، تاتو لب، تتو خط لب، تاتو روی بدن و …) وجود دارد و هیمن طور به دلیل تغییرات پوستی در دوران بارداری ممکن است طرحی که در این دوران تاتو می کنید پس از زایمان تغییر کند. بنابراین پیشنهاد می‌ شود برای تتو تا یک سالگی کودک‌ صبر کنید و زمانی که پوست کاملا” به حالت طبیعی بازگشت تتو را انجام دهید. (البته تتو ابرو، هاشور ابرو وسایه ابرو را در صورت تایید پزشک می توان انجام داد ولی بقیه انواع تتو به خصوص تتو لب و تاتو بدن را در این دوران توصیه نمی کنیم.) توجه داشته باشید که به دلیل تغییرات هورمونی و رقیق شدن خون در دوران شیردهی ممکن است تاتویی که انجام می دهید بعد از مدتی کمرنگ شود و نیاز به ترمیم دوباره داشته باشد.

تتو و هاشور ابرو در زمان بارداری و شیردهی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *