تاریخچه تاتو

تاتو و تاریخچه ی پر رمز و راز آن

انسان ها برای هزاران سال است که بدن خود را تاتو می زنند. این طرح‌ های دائمی گاهی ساده و گاهی پیچیده، گاهی بسیار شخصی، نماد های وضعیت خاص، ابراز عشق، نشانه‌ ی باور های مذهبی، تزئینات و حتی اشکال مجازات بوده اند. جان فلچر، همکار تحقیقاتی در بخش باستان‌ شناسی دانشگاه یورک در بریتانیا، سابقه تاتو و اهمیت فرهنگی آن‌ها را به مردم سراسر جهان، از “مرد یخی” مشهور، یک مومیایی منجمد شده ۵،۲۰۰، به Maori امروزی توصیف می‌کند.

چه کسی تاتو را ابداع کرده است ؟ ​

اگر چه ما هیچ مدرک کتبی صریح در مورد مصر باستان نداریم، ممکن است که زنان مسن‌تر یک جامعه تاتو را برای زنان جوان‌ تر ایجاد کرده باشند، همانطور که در مصر قرن ۱۹ رخ داد و در بخش‌ هایی از جهان امروز نیز  اتفاق می‌افتد.

چه چیزی شما را درباره تتوی مصر باستان متعجب کرده‌ است ؟ ​

همین موضوع که تاتو در آن دوره فقط به زنان محدود می شد. همین که برخی از تتو های آنها در محل های بسیار جالبی از بدن آنها قرار میگرفته است؛ مثل تاتو هایی که دور شکم خود می زدند تا از رحم آنها محافظت کنند.

آیا می‌توانید مورد استفاده تاتو در فرهنگ‌های باستانی دیگر و نحوه تفاوت آن‌ها را توصیف کنید ؟ ​

در میان فرهنگ‌ های مختلف باستانی که به نظر می‌ رسد از تاتو به عنوان شکلی پایدار برای تزئین بدن استفاده کرده‌اند، نوبیان در جنوب مصر از تاتو استفاده کرده‌اند. بقایای اجساد مومیایی‌شده زنان آنها نیز تتو هایی نقطه ای شکل دور شکم خود داشتند که اغلب به رنگ آبی نیز بودند. مصریان باستان نیز 1300 سال قبل از میلاد مسیح با وضوح اشکال نسبتا” هندسی بر روی دست‌ ها و پا های خود داشتند.

ابداع تاتو

پازیرک ها از منطقه ی کوه های آلتای یک فرهنگ باستانی دیگر بود که تاتو را به کار گرفته بود. در سال ۱۹۴۸، جسد ۲،۴۰۰ ساله یک مرد کشف شد که در یخ در سیبری، اندام و پیکر او با تتو های حیوانات افسانه‌ای پوشانده شده بود. سپس در سال ۱۹۹۳، زنی با تاتو، دوباره از موجودات افسانه‌ای روی شانه‌هایش، مچ دست و شست و هم به تاریخ مشابه، در مقبره‌ای در آلتای دیده شد. این عمل توسط نویسنده یونانی هرودوت نیز تایید شده ‌است. در سال ۴۵۰ ق م، کسی اظهار داشت که تاتو نشانه ی نجابت است، و کسی که آن را ندارد گواهی نا نجیبی اوست.

حساب بریتانیایی‌های باستانی نیز نشان می‌دهد که آن‌ها نیز اشکال جانوران مختلف را روی بدنشان تاتو می کردند. رومیان قبایل شمالی به آنها “مردم رنگ شده ” می گفتند. اما در میان یونانیان و رومیان، استفاده از تاتو بد نامی تلقی می شد. کسانی که متعلق به یک فرقه ی مذهبی خاص بودند یا برده یا مجرم بودند ، روی بدنشان تتو می زدند. بنابراین بسیار جالب است که در زمان تولمیاک، زمانی که پادشاهان یونانی مقدونی بر مصر حکومت می‌کردند، حتی خود فرعون بطلمیوس چهارم (۲۲۱ – ۲۰۵ ق م) بر آن بود که سمبل وفاداری او به Dionysus، خدای یونانی شراب و خدای حامی خانه سلطنتی در آن زمان باشد. مد نیز توسط سربازان رومی پذیرفته شد و تا ظهور مسیحیت در سراسر امپراتوری روم گسترش یافت، اما توسط امپراطور کنستانتین ممنوع شد (۳۰۶ – ۳۷۳ میلادی).

تاتو از کجا آمده است

ما همچنین تاتو را بر روی بقایای اجساد مومیایی‌شده در برخی از فرهنگ‌ های باستانی پرو و شیلی که اغلب همان تصاویر بسیار پر زرق و برق از حیوانات خاص و طیف گسترده ‌ای از نماد های یافت ‌شده در طرح‌ های نساجی و سفالگری را تکرار می‌کنند، بررسی کرده‌ایم. یک مجسمه زیبای زنانه از فرهنگ Naszca چیزی است که به نظر می ‌رسد یک تاتو عظیم در اطراف پیکر و پایین تنه ی او باشد، که بر روی شکم خود کشیده است و به سمت اندام‌ های تناسلی او کشیده شده‌ است و احتمالا” یک‌بار دیگر به مناطق مربوط به تولد اشاره می‌کند؛ سپس روی بقایای مومیایی که زنده مانده بودند، تاتو روی اندام‌ها، دست‌ها، و انگشتان انجام می‌شد.

تاتو در میان بومیان آمریکا، روی بدن و صورتشان انجام می شده است. همچنین بعد از میلاد مسیح شواهدی برای تاتو چهره نشان می دهد که پنج نفر از زنان خطی بر فراز ابرو ها، در امتداد گونه‌ ها و در برخی موارد یک سری خطوط روی چانه، تتو کرده بودند. یک مومیایی زن تاتو شده دیگر، با قدمت ۱۰۰۰ سال پیش در جزیره سنت لورنس در دریای برینگ نیز یافت شد. تاتو هایش نقطه‌ای و خطی بودند و روی بازو های او به چشم می خوردند.

در مورد تتو ی مدرن در دنیای غربی چی توضیحی می دهید ؟ ​

تتوی مدرن ژاپنی آثار واقعی هنر هستند، با بسیاری از تاتو آرتیست های مدرن. فرهنگ‌ های مختلف در سراسر آفریقا نیز به تاتو علاقه دارند، از جمله نقطه‌ های زیبا بر روی چهره زنان بربر در الجزایر، تتوی صورت مردان در نیجر و نشان‌ های کوچک بر روی ساعد داخلی که نشانه های مسیحیت را در بر داشت.

طراحی‌های چهره مائوری ها چه چیزی را نشان می‌دهند ؟ ​

در فرهنگ مائوری نیوزیلند، سر مهم‌ترین بخش بدن بود و چهره‌ ای که با تاتو بسیار استادانه تزئین شده بود که به عنوان نشانه‌ های وضعیت عالی آنها در نظر گرفته می‌شد. هر طراحی تاتو منحصر به فرد بوده و از آنجایی که اطلاعات ویژه‌ای در مورد وضعیت، رتبه، اصل، و توانایی‌ های آن‌ها منتقل می کرده‌ است. به طور دقیق به عنوان شکلی از کارت شناسایی یا پاسپورت توصیف شده‌ است که نوعی رمز زیبایی برای صورت بوده است. پس از آن که قلم های استخوانی شکل تیز برای بریدن طرح‌ها به داخل پوست استفاده شدند، یک رنگدانه به رنگ خاکستر به زخم‌ های باز وارد می‌شد، که پس از آن برای آب‌بندی در طراحی التیام یافت. تتوی جنگجویان در مراحل مختلف زندگی آن‌ها به عنوان نوعی آداب و رسوم، مردان را برای جنس مخالف جذابتر می کرد.

اگر چه زنان مائوری در صورت‌های خود تاتو می کردند، اما علاقه ی آنها بیشتر بر روی بینی و لب هایشان بوده است. اگر چه مبلغان مسیحی سعی کردند تا این روند را متوقف سازند، اما زن‌ ها اصرار داشتند که تتوی دور دهان و چانه مانع از آن می‌شود که پوست چروکیده شود و آن‌ها را جوان نگه می دارد. این عمل به ظاهر تا دهه ۱۹۷۰ ادامه داشته است.

تاتو مدرن در دنیای غربی

فکر می کنید چرا افراد در فرهنگ های مختلف تاتو می زدند ؟

در بسیاری از موارد، به نظر می‌رسد که به طور مستقل به عنوان راهی دائمی برای ایجاد نماد های محافظ یا درمانی بر روی بدن، و سپس به عنوان وسیله ‌ای برای علامت‌گذاری افراد به گروه‌های اجتماعی، سیاسی یا مذهبی مناسب، یا صرفا” به عنوان شکلی از بیانیه مد ظاهر شده‌ است.

با وجود این، تاتو هم مانند بسیاری از چیز های تزئینی دیگر، تاثیرات متقابل فرهنگی بسیاری داشت؛ مانند آن‌هایی که بین مصری‌ ها و نوبیان، یونانی‌ ها و فرهنگ‌ های زیادی که توسط سربازان رومی در طول توسعه امپراتوری روم در قرون نهایی قبل از میلاد و قرون اولیه با آن مواجه شدند، وجود داشت. بعد از میلاد، تصور می‌شود که فرهنگ پولونزی بر روی تتو های موآیی تاثیر گذاشته‌ است.

برای تکمیل اطلاعاتتون میتونید به مقالات تاریخچه تاتو در مصر باستان و تاریخچه، شیوه های باستانی ، سبک های تتو در دهه های متفاوت و ابزار تاتو مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *