تاریخچه تاتو

تاریخچه تاتو در مصر باستان

تاتو ها شکلی باستانی از هنر هستند که در فرهنگ‌های مختلف در طول تاریخ ظاهر شده اند. یکی از اولین ( و احتمالا” قدیمی‌ترین ) الگوی تاتو در جهان بر بقایای منجمد مردی که به نام Otzi معروف است کشف شد که در مرز اتریش – ایتالیا به خاک سپرده شده بود. ۳۲۵۰ پیش از میلاد مسیح در سال ۱۹۹۱ میلادی کشف شد. بدن Otzi ۶۱ تاتو دارد که از پایین پاهای او تا کمرش، تنه و مچ چپ دستش را پوشش می‌دهد. این تاتو به عنوان درمانی در طبیعت تفسیر شده‌است و ممکن است به دلایل مختلفی برای او تسکین دهنده بوده باشد اما قطعا می‌تواند اهداف دیگری نیز داشته باشد. واژه “تاتو” از جزایر Polynesian به معنای “ضربه زدن” است که در کلمه “tatau” به معنای “علامت زدن چیزی” تکامل یافت و بدین ترتیب تاتوی مدرن امروزی با Polynesia در ارتباط است اما تاتو در مصر باستان به هزاران سال قبل بر می‌گردد و حداقل در زمان پادشاهی میانه (۲۰۴۰ – ۱۷۸۲ پیش از میلاد) انجام می شده است. در فرهنگ‌های کهن مانند یونان و روم، تاتو به عنوان نماد مذهبی خدایان، سمبل بردگی، به عنوان نشانه‌ای از نوع خاصی از حرفه (مانند یک فاحشه) مورد استفاده قرار می گرفته است. در این فرهنگ‌ها، مردان و زنان تاتو شده بودند اما تاتو در مصر باستان به دلایل مختلف فقط توسط زنان مورد استفاده قرار می گرفته است. با این حال، تفاوت جالبی در تفسیر تاتوی زنان مصر وجود دارد، برخلاف فرهنگ‌های دیگر تاتوی زنان مصری به عنوان سمبل طبقه پایین و یا نشانه ی دختران رقصنده بوده است. ​

تاتو مومیایی ها در مصر باستان

در هم آشفتگی

مصر شناسان باستان تاتو را با توجه به درک و قضاوت‌های شخصی شان در مورد هنر بدن تفسیر کردند و بعد از بررسی زنان مومیایی و مجسمه های باقی مانده از آن دوران چنین نتیجه گرفتند که تاتو به وسیله زنان روسپی و زنان رقصنده مورد استفاده قرار می گرفته است.

جان فلچر، یکی از کارمندان دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه یورک، سردرگمی ناشی از ارزیابی این تفسیر های اولیه را اینگونه توضیح می‌دهد: ​چون تاتو در زمان مصر باستان فقط توسط زنان مورد استفاده قرار می گرفته است، حفاران مرد، مومیایی های زنی که تاتو داشتند را نادیده می گرفتند و یا آن ها را با نام زن رقصنده دفن می کردند. زنان مومیایی هیچگاه در منطقه ای که برگزیدگان و سلاطین دفن می شدند، دفن نمی شدند. و ما می‌دانیم که حداقل یکی از زنانی که به عنوان ” محتملا” یک معشوقه سلطنتی” توصیف شده‌است، در واقع یک کاهنه سلطنتی به نام Amunet بود که از روی کتیبه‌های مقبره او آشکار شد. و اگر چه مدت هاست که فرض بر این است که تاتو علامت زنان فاحشه بوده یا قصد دارد از زنان در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت کند، من شخصا” معتقدم که تاتو زنان باستانی مصر نقش درمانی داشته و به عنوان شکلی دائمی از طلسم در دوران بسیار دشوار بارداری و تولد عمل می کرده است.

با توجه به روشن شدن شواهد بیشتر برای دلیل تاتوی بانوان و زمانی که اعضای دادگاه آن را در بدن خود انجام دادند، تفسیر ” زنان طبقه ی پایین ” تا حدی اصلاح شد و معنا و مفهوم مذهبی به خود گرفت. با این حال، این درک هنوز هم به معنای تمایلات جنسی بود؛ در حالی که با تعریف کاهنه بودن در آن زمان سنخیتی نداشت، حتی در جوامع مدرن در حال پیشرفت آن دوران هم این تاتوی باستانی همچنان به طور گسترده با اعضای طبقه پایین جامعه به همان شکلی که در قرن نوزدهم بود، همراه بود. اگرچه معانی دقیق تاتو در مصر باستان ممکن است مشخص نباشد اما به نظر می‌رسد که آن‌ها معانی ضمنی دارند و اینکه زنان بسیاری از طبقات اجتماعی مختلف انتخاب کرده‌اند که آن‌ها را داشته باشند.

تاتو در مصر باستان در دوران پادشاهی میانه ​

تاتو در مصر باستان به دوره پیش از پادشاهی (6000 سال قبل از میلاد) بر می گردد. با این حال، این ادعا صرفا” یک ایده است. شواهد قاطع در مورد تاتو در مصر باستان به این ترتیب تاریخ این عمل را به پادشاهی میانه باز گذاشته‌است. کارولین گریوز – براون در سال ۱۸۹۱ می‌گوید: ” در سال ۱۸۹۱، دو مومیایی‌ زن مصری باستانی از دیر – از پادشاهی میانه کشف شدند. آن‌ها تاتو های هندسی و خطی را در بدن خود داشتند. او به این نکته توجه دارد که تاتو در مصر باستان روی بدن این زنان همان چیزی است که در باروری پادشاهی میانه یافت می‌شود. ​علاوه بر این، سایر مومیایی‌ها را نیز با نشانه‌های مشابهی کشف کردند.

اولین مومیایی زنی که کشف شد یکی از اعضای حرمسرا بود و دیگر اجساد دختران روسپی و رقصنده بودند. مردان باستان شناس قرون ۱۹ و ۲۰ قبل از میلاد که در حال مطالعه مومیایی‌ها بودند، نتوانستند درک خود را از یک زن تاتو شده با یکی از طبقات بالای اجتماعی تطبیق دهند و بنابراین تاتو در مصر باستان به عنوان نشانه طبقه پایین تلقی می‌شد. حتی در همین اواخر سال ۱۹۹۵، یکی از مصر شناسان که مطالعه ی دقیقی در مورد تاتوی زنان داشته است می‌نویسد: “به نظر می‌رسد که عمل تاتو زدن به زنان طبقه پایین محدود شده‌است.” این ادعا که تاتو در مصر باستان فقط توسط زنان روسپی، دختران رقاص و “زنان رده پایین” مورد استفاده قرار می‌گرفت، کمکم ضعیف تر می شد. مومیای امیونت که در سال ۱۸۹۱ توسط اوژن باستان شناس کشف شد، الگو های خطوط تاتو شده روی بازوها، ران و پایین شکم را نشان می‌دهد. این تاتو توسط برخی از محققان به عنوان نماد های باروری تفسیر می‌شود و این ادعا توسط سایر مجسمه‌ها و مومیایی‌های زنانی که تاتو دارند با همان گونه علامت‌ها در بدنشان تقویت می‌شود.

تاتو به عنوان نماد حفاظت

این نوع از تاتو توسط یک کاهنه به نام Hathor انجام می شد که یکی از وظایف او باروری بوده است. توسط زنان دیگر به عنوان نمادی از حفاظت از یک کودک در رحم و در هنگام تولد کودک استفاده می‌شدند ( اگر چه این منحصرا” مخصوص زنان خاصی نبود؛ زیرا کاهنه ها می توانستند ازدواج کنند و فرزند نیز داشته باشند ). نکته ی قابل توجه این است که، همانطور که شکم زن باردار بزرگ می شود، تاتو فرم پیچیده ای به خود می گیرد و تا زیر ناف کشیده می شده است؛ و این حالت از تاتو جنبه ی محافطتی برای فرزند متولد نشده بوده است.

فلچر یادداشت می‌کند: ​این امر با الگوی توزیع خاص، عمدتا” در اطراف شکم، بالای ران‌ها و سینه‌ها انجام می شده است و هم چنین انواع خاصی از طرح‌ها را بر روی شکم توضیح می‌دهد. در طول دوران بارداری، ​این الگوی خاص به شکلی محافظتی گسترش خواهد یافت و بدین ترتیب استفاده از تاتو به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از آن‌ها و “نگه داشتن همه چیز”، و وسیله‌ای برای محافظت از تولد واقعی مطرح می‌شده است. این نهایتا” به عنوان یک سنت کاملا” زنانه، تتو رو توضیح می دهد. به نظر می رسد که به طور کلی تاتو در مصر باستان برای زنان بسیار جذاب تر از مردان بوده است، اما گویا در دوره های مختلف این امر هم متفاوت بوده است.

گریوز – براون می‌نویسد : سردرگمی بسیاری در این مورد وجود دارد. تاتو بر روی پاهای رقاصان، با نشانه‌های پادشاهی میانه بر روی بدن زنان نخبه و “عروسک باروری” است. تمام شواهد حاکی از آن است که تنها مصری‌ها در منطقه  Dynastic مصر تاتو دارند و اینکه این زنان، بانوان درباری و کاهنه هستند که شاید برای کسب اطمینان از باروری با تاتو تزئین شده باشند، اما نه برای سرگرمی ساده برای مردان. با این حال، ریشه و معنای دقیق تاتو هنوز مشخص نیست.

Bes در درجه اول یک خدای حامی زنان باردار و کودکان بود، اما با جنسیت، باروری، شوخ‌طبعی و شادی هم در زندگی مرتبط بود. بنابراین تصویر او روی ران زن ها می‌تواند معانی زیادی در این زمینه داشته باشد و نباید به دقت به عنوان تنها مربوط به جاذبه جنسی تفسیر شود.

سرگذشت تاتو در مصر

Tyldesley می‌نویسد: برخی از دختران جوان و فعال، تصویر کوچکی از خدای کوتوله را به نمایش گذاشتند که روی هر ران به عنوان یک سمبل موفقیت خوب و کم‌تر از ابزارهای ظریف جلب توجه به زیبایی‌های نهفته آن‌ها بود. پیشنهاد شده‌است که این تاتو خاص ممکن است علامت تجاری یک فاحشه بوده باشد، اما به نظر می‌رسد احتمالا” به عنوان محافظ در برابر خطرات ناشی از زایمان یا حتی به عنوان محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شده‌است.

جرالدین Pinch هم چنین اشاره به راه‌های زیادی دارد که در آن تاتوی بس را می‌توان تفسیر کرد، نوشت این تاتو برای بیش از ۲۰۰۰ سال محبوب بودند. برخی از زنان حتی بدن خود را با تاتو Bes تزئین می‌کنند تا زندگی جنسی یا باروری خود را بهبود بخشند. با این حال لازم است ذکر شود که، این تفسیر به هیچ وجه توسط هر دانشمندی که با پاپیروس کار کرده و هیچ‌کس نباید آن را تصور کند، پذیرفته نمی‌شود، زیرا یک فاحشه یک تاتو، تکه جواهر یا ساده لباس می‌پوشد، که این تصاویر، اشیا، و مقالات مترادف با فحشا هستند. به نظر می‌رسد که تاتو ها از انواع مختلف زنانه به دلایل مختلف استفاده شده اند.

تاتو آرتیست ها و ابزار مورد استفاده ی آن ها

یک باستان شناس انگلیسی 3000 سال پیش از میلاد در یکی از شهر های مصر  باستان ابزاری پیدا کرد که شامل نقاط فلزی تیز با دسته ی چوبی بوده است؛ در حالی که سوزن هایی از جنس برنز نیز داشت. تاتو آرتیست ها در آن زمان، بر پایه ی تاتو ی مومیایی ها، از جوهر سیاه استفاده می کردند و به احتمال زیاد تنوع کمی در رنگ ها داشتند و فقط از آبی و سبز استفاده می کردند. تاتو آرتیست ها بیشتر زنان مسن تر و با تجربه تر بودند که معنی نماد های مختلف و کاربرد رنگ ها را به خوبی می دانستند. این رنگ‌ها نمایانگر زندگی، تولد، رستاخیز، آسمان‌ها و باروری هستند. اگرچه رنگ سیاه در دنیای مدرن معمولا” با مرگ و شیطان همراه است، در مصر باستان این رنگ نماد زندگی و رستاخیز بوده است. سبز به عنوان نماد زندگی و آبی در میان بسیاری از معانی آن به عنوان سمبل باروری و زاد و ولد استفاده می‌شد. تاتو آرتیست ها به احتمال زیاد زنان مسن‌تر با درک و درک هر دو نماد و اهمیت رنگ‌ها بودند. همانطور که رز الی دیوید توضیح می‌دهد: زن ها  در مصر باستان در همه موارد رایج بودند.

در متون قدیمی، اشاراتی به “زنان عاقل” و نقشی که در پیش‌بینی رویداد های آینده و علیت آن‌ها ایفا می‌کنند، وجود دارد. به نظر می‌رسد که ممکن است جنبه منظمی از مذهب عملی در پادشاهی جدید و احتمالا” حتی در زمان‌های گذشته داشته باشند. یکی از اهداف اصلی که برای تاتو در مصر باستان فرض شده‌است جادوی عملی است و احتمال دارد که زنان به این دلیل، تاتو می زدند. تصاویر کشیده ‌شده برای حفاظت، چه در سازه‌ها، اشیا، یا افراد، امری عادی در مصر بود. مادران به طور مرتب تصویری از Bes را در کف دست خود رسم می‌کنند و سپس آن را در یک پارچه متبرک برای تشویق رویاهای شیرین به پایان می‌رسانند. البته amulets جادویی در تمام دوران در سراسر مصر محبوب بودند. جادو به اندازه مسائل درمانی برای مصریان اهمیت داشت و به عنوان جنبه مهمی از زندگی شناخته می‌شد، پس از آن تصاویر جادویی که روی پوست افراد تاتو شده بودند به زحمت از جایگاه اجتماعی خارج نمی‌شدند.

تفسیر تاتو های مصری ​

به نظر می‌رسد که این تاتو به طور عمده مذهبی / حفاظت کننده بوده‌است؛ اما این نشان می‌دهد که این تصاویر هیچ چیز دیگری ندارند. اشتباه اولیه ی مصر شناسان این بود که فرض را بر این گذاشتند که زنان فاحشه و رقصنده این کار را انجام می دهند، اما این بسیار اشتباه بود چون برای محافظت از الهه ی خود، احترام به رب النوع، و خواص درمانی از آن استفاده می کردند. به عنوان مثال مشهور بود که یک زن یک تاتو از Bes بر روی ران خود داشت اما هیچ بچه‌ای نداشت و نه فاحشه بود و نه یک کاهنه. مشخص نیست که زنان دقیقا” به چه دلیلی تاتو را انتخاب می کردند، اما به مرور زمان تاتو بخش واضح و مهمی از زندگی همه ی زنان شده بود. حتی تعبیر و تفسیر تاتو ها هم بستگی به فرد دارد؛ چون مشخص شده است که در مواردی همان تاتویی که یک کاهنه انجام داده است روی بدن یک رقصنده هم دیده می شده است.

تفسیر تاتو در مصر باستان

مشکل مدرن، تفسیر یک “دختر رقصنده” به عنوان یک نقطه مقابل یک “کاهنه” است، گویی هیچ نشانه جنسی به مذهب وجود ندارد و هیچ جنبه الهی برای رقص و سکس وجود ندارد. مذهب مصر به طور کامل در زندگی مردم ادغام شده بود و جنسیت نیز بخشی از آن زندگی را داشت. شاید، همان طور که در حال حاضر، در مصر باستان حمایت از الهه amuletic ، معانی بسیاری دارد. در مورد تصویر، خدایی که به خوبی برای تشویق شادی معروف است، شاید صرفا” یک عبارت از شادی بود که در زندگی افراد یافت می‌شد.

برای آشنایی با تاتو در قبایل هند می توانید به این لینک مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *