مشکلات و معضلات تاتو

موارد ایجاد اسکار یا زخم تاتو و راه های از بین بردن آن

تاتو به محض اینکه کامل می شود بهبود پیدا می کند اما گاهی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آید که یکی از آن ها به وجود آمدن اسکار یا زخم ناشی از تاتو است. در این مقاله شما را با اسکار تاتو آشنا می کنیم این که چگونه به وجود می آید، چگونه برای درمان آن تلاش کنید و چگونه با این زخم مدارا کنید.

اسکار تاتو چگونه به وجود می آید ؟

در پروسه تاتو کردن سوزن تاتو توسط فرد حرفه ای هزاران بار در ثانیه در پوست شما فرو می رود. با وجود این که این سوزن ها بسیار ظریف و دقیق هستند اما با مرور زمان زخم بزرگی را روی پوست شما بر جای می گذارند؛ یک زخم بزرگ که داخل آن جوهر تاتو است. وقتی که یک تاتو کار حرفه ای و با تجربه این کار را برای شما انجام می دهد، با دقت تمام تاتو می زند و به عمق نفوذ سوزن ها در پوست دقت می‌کند تا بیش از حد نباشد و به سطح زیرین پوست نفوذ نکند. زمانی که سوزن ها به لایه بیرونی پوست نفوذ می کنند آسیب وارده در سطح نرمال است و بعد از یک یا دو هفته شروع به بهبود می کند و به خوبی خودش را درمان می‌کند بدون این که جای زخم بماند. حالا اگر تاتو کار شما حرفه ای نباشد، یا بی تجربه و بی دقت باشد ممکن است باعث شود جوهر در عمق پوست شما نفوذ کند و به بافت پوست آسیب وارد کند. هنگامی که این اتفاق می افتد آسیب های ناشی از ناحیه بافت به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و بهبودی دچار مشکل می شود. یکی از این مشکلات شایع به وجود آمدن اسکار یا همان زخم است. هنگامی که بافت زیر پوست به گونه ای آسیب دیده که نمی تواند خود را با روش های معمولی درمان کند اسکار شروع به رشد می کند. اگر این اتفاق بیفتد بدن شما شروع به بازسازی و ترمیم بافت پروتئینی به نام کلاژن می کند. البته این کلاژن هیچ وقت مانند کلاژنی که خود به خود ترمیم شده عمل نمی کند. متاسفانه اگر بافت پوست آسیب ببیند و زخم ایجاد شود، دیگر از بین نمی رود. به یاد داشته باشید که به وجود آمدن اسکار تاتو همیشه به بی تجربگی تاتو کار بستگی ندارد.

دلایل دیگری هم برای به وجود  آمدن اسکار تاتو وجود‏ دارد :

 اسکار به وجود آمده  ناشی از ضعف درمان /  پوست مستعد به اسکار

گاهی اوقات حتی اگر اسکار ناشی از تاتو آن قدرها هم بد نباشد بدن شما به ایجاد زخم واکنش مثبت نشان می دهد و روند بهبودی زخم را دچار مشکل می کند. اگر پوست شما بریدگی ها و زخم ها را به سختی ترمیم می کند یا تحت شرایط خاص پزشکی هستید ممکن است آن طور که باید بهبود پیدا نکنید؛ بعضی از اسکارهای تاتو به همین دلیل روی پوست شما به وجود می آیند.

اسکار ناشی از برداشتن یا دستکاری کردن تاتو

همان طور که تاتو شما بهبود پیدا می کند یک لایه چروک در ناحیه به وجود می آید تا از میکروب ها و باکتری های احتمالی محافظت کند و پوست شروع به بازسازی می‌کند. گاهی اوقات این لایه به وجود آمده روی سطح پوست ممکن است بسیار نازک باشد تا جایی که در برخورد با لباس و کوچک ترین کشیدگی آسیب ببیند. اگر آن ناحیه از پوست، پیش از موعد از بین رود، به بافت زیر پوست آسیب بسیار زیادی وارد می کند و باعث به وجود آمدن زخم می شود. به همین دلیل شما باید بسیار مراقب باشید تا آن لایه های چروک روی سطح پوست کشیده نشوند و آسیب نبینند تا خود به خود بهبود پیدا کنند.

اسکار ناشی از خاراندن ناحیه تاتو شده

به دلیل به وجود آمدن آن لایه چروک روی سطح پوست ممکن است پوست تان خارش هم داشته باشد. خاراندن پوست، این لایه را از بین می برد و اسکار به جای می‌گذارد. تحت هیچ شرایطی تاتو خود را نخارانید.

زخم های عفونی

یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن اسکار تاتو عفونت آن است. عفونت نه تنها بر ظاهر تاتو تاثیر می گذارد بلکه سلامت کلی بدن شما را هم به خطر می اندازد. به همین دلیل هم به محض این که احساس کردید زخم عفونت دارد باید فورا” آن را به پزشک نشان دهید تا درمان لازم را انجام دهد.

اسکار عفونی

اسکار ناشی از تاتو چگونه روی پوست شما باقی می ماند ؟

در حالی که ممکن است در فرآیند تاتو، اسکار به وجود بیاید اما ممکن است پس از مدت ها متوجه آسیب وارد شده اش شوید. در حقیقت اسکار تاتو پس از یک یا دو هفته نمایان می شود و به تدریج بیشتر می شود. با گذشت زمان بدن به طور طبیعی کلاژن بیشتری به ناحیه آسیب دیده می فرستد. این رشد بافت ممکن است تا سه ماه ادامه پیدا کند. پس از این که پمپاژ خون در آن ناحیه دوباره شروع شود خون به آن ناحیه می رسد. برای همین هم بافت آن قسمت کم کم محو می‌شود و ظاهر ناخوشایند آن از بین می رود. به همین دلیل ممکن است چند ماه طول بکشد تا میزان نهایی آسیب مشخص شود. هم چنین در اولین هفته هایی که تاتو شما رو به بهبودی است؛ قرمزی، التهاب و آزردگی طبیعی می باشد و همچنین به طور بالقوه دارای درد و کبودی است تا جایی که نمی توان تشخیص داد که آیا این جای زخم است یا اینکه اسکار شما پروسه طبیعی بهبودی را دارد طی می کند. به همین دلیل بهتر است قبل از توجه کردن به جزئیات، اجازه دهید تاتو شما کاملا” بهبود پیدا کند تا بتوانید تشخیص دهید که اسکار روی پوست شما به وجود آمده است یا خیر. هنگامی که در حال بررسی پوستتان برای وجود اسکار تاتو هستید، ویژگی های خاصی را باید در نظر بگیرید تا بتوانید اسکار را تشخیص دهید مثل :

قرمزی

به دلیل این که اسکار به هنگام به وجود آمدن خون زیادی را به سمت خودش می کشد پوست آن منطقه قرمز است. همان طور که اسکار در حال شکل گرفتن است، قرمزی کم می‌شود و رنگی مایل به زرد به خودش می گیرد.

خطوط برجسته

وقتی که به دلیل غیرحرفه‌ای بودن تاتو کار روی پوست شما زخم ایجاد شد، معمولاً در امتداد مناطقی که سوزن بیشتر در عمق پوست فرو رفته است خطوط برجسته ای به وجود می آیند. این امر بیشتر در تاتو های خطی اتفاق می‌افتد و آن خطوط برجسته در مرز خط ها به چشم می خورند.

برجستگی ها و فرورفتگی های پوست

زخم های تاتو معمولا” به طور کامل صاف و یک دست نیستند، به طوری که گاهی اوقات ممکن است شکل تاتو دچار تحریف شود. برخی زخم ها به جای این که از سطح پوست بالا بیایند، به عمق پوست نفوذ می کنند و طوری به نظر می‌رسند که انگار گودالی را در پوست ایجاد کردند.

اسکار تاتو

چگونه زخم ناشی از تاتو را درمان کنیم ؟

متاسفانه به محض این که بافت آسیب ببیند، اسکارها برای همیشه در آن ناحیه باقی می مانند، البته ممکن است ظاهر آن تغییر کند و با مراقبت درست حتی شاید کم کم از بین برود اما احتمالاً ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. اگر چه میزان موفقیت در بهبود اسکار بسیار متفاوت است اما ما راه هایی به شما ارائه می دهیم که می توانید برای روند بهبودی بهتر آن ها را امتحان کنید. این راه ها را دیگران امتحان کردند و نتایج خوبی گرفتند.

روغن بایو اویل

روغن بایو اویل در سرتاسر جهان توسط هزاران نفر برای کاهش زخم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از آن ها پس از چندین ماه استفاده نتایج بسیار خوبی گرفتند. بایو اویل ویتامین های زیادی دارد که به ساخت کلاژن جدید و حفظ الاستیسیته پوست کمک می کند. البته این را به یاد داشته باشید که روند بهبودی اسکار بسیار کند است و ماه ها طول می کشد تا جای زخم کاملاً از بین برود و قابل مشاهده نباشد.

درمان اسکار

آلوورا

مدت هاست که آلوورا برای درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از افراد پس از استفاده چندین ماهه از ژل میانی گیاه آلوورا تاثیر بسیار خوبی در کاهش زخم های خود دیدند. در حالی که برش، فشار دادن یا برداشتن قسمتی از ژل گیاه آلوورا قطعاً می‌تواند به بهبود ظاهر اسکار کمک کند اما محصولاتی که به شکل بسته بندی آلوورا در بازار ارائه می شوند بسیار راحت قابل دسترس و موثر هستند.

کرم های مرطوب کننده

با وجود این که استفاده از مرطوب کننده ها به کاهش ظاهر زخم کمک نمی‌کند اما منطقه را مرطوب نگه می دارد، باعث تغذیه رسانی به پوست می شود، زخم را فرو می نشاند و پوست اطراف زخم را هم التیام می بخشد. لوسیون های مرطوب کننده که برای بعد از تاتو مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر بسیار خوب و سریعی در روند بهبودی زخم دارند.

دستکاری کردن تاتو

اگرچه تاتو زدن روی زخمی که در حال بهبودی  است یا زخمی که هنوز فرم نگرفته توصیه نمی شود اما یک تاتو کار حرفه ای می تواند متناسب با رنگ پوست و رنگ ایجاد شده اسکار، آن را با پوست یکنواخت کند به طوری که تشخیص داده نشود.

آرایش یا کاموفلاژ

وقتی به این نتیجه رسیدید که دیگر هیچ راهی برای از بین بردن اسکار ندارید، در آخرین مرحله می‌توانید جای زخم را با آرایش مناسب بپوشانید. البته برای این که جای زخم شما دیده نشود لازم است که هر روز این کار را انجام دهید و نتیجه حاصل شده بستگی به فرد یا نوع زخم دارد.

راه های درمان زخم تاتو

خلاصه

همان طور که دیدید اگرچه زخم ناشی از تاتو بسیار کم اتفاق می افتد اما در شرایط خاصی ممکن است به وجود بیاید. با این حال با پیروی از توصیه های بالا، امیدواریم شانس به وجود آمدن اسکار در پوست شما در آینده پایین بیاید. متأسفانه اسکارهای ناشی از تاتو از بین نمی روند اما با راه های درمانی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، می توانید شکل ظاهری آن را کاهش دهید تا به تدریج بهتر و بهتر شود.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “موارد ایجاد اسکار یا زخم تاتو و راه های از بین بردن آن

  1. محمد مهدی گفت:

    بعد از پر کردن تتوی خو در روز اول روی تتو زخم هایی بسیار برجسته ایجاد شد که از ان اب خون ابه رنگی بیرون می امد در روز سوم به حمام رفتم و قسمتی از روی زخم تتو من اسیب دید و کنده شد اکنون ایا تتو من اسیب دیده و درصورت اسیب دیدن باید چه کاری انجام دهم؟

    1. Farhad گفت:

      سلام ، بهتره با تاتو ارتیستون تماس بگیرید ولی تا حداقل یکی دوماه از رفتن به استخر یا جلوی نور خورشید مستقیم خودداری کنید .
      و از کرم های مراقبتی استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *